-
22 اسفند 1397, 18:34 #11
یکی دیگر از شاهکارهای بی ام و که عشق من خدایی
S54b32
بر پایه m54
حجم موتور 3.2 لیتر
توان خروجی از 315 تا 348 اسب !! رو دور 7900
گشتاور بین 354 تا 370 نیوتون متر
6 سیلندر با 24 سوپاپ دوبل ونوس
قطر پیستون 87 میلیمتر با ستروک 91 میلیمتر!!!
نسخه 333 اسبی 11.5 به 1 نسبت تراکم
قطعات فورج
3تا سنسور ناک
وووووو...........
-
22 اسفند 1397 18:34 # ADSآگهی بازرگانی تبلیغات هوشمند
- تاریخ عضویت
- امسال
- نوشته
- 1026
-
22 اسفند 1397, 18:34 #12
موتور های 4 سیلندر ب ام و زیاد تعریفی نیست
کلا ب ام و تو طراحی موتور های 4 و 8 سیلندر زیاد خوش نام نبوده
از لحاظ نرمی پرفورمنس و کلا فاکتورهای یک موتور خوب, 6 سیلندر های ب ام و در دنیا حرف اول رو می زنه
تا دهه ی 80 میلادی ب ام و مشکل خنک کاری سیلندرهای 5 و 6 رو داشت به طوری که تحت فشارهای زیاد همیشه از ناحیه ی سیلندر 5 و 6 واشر میزد که با حل شدن این مشکل دیگه صحبتی برای رقبا باقی نگذاشت
همچنین تمامی موتورهای خطی ب ام و 30 درجه زاویه دارند که دلیل اصلیش نیروی گرانش زمین هست که هم در روغن کاری موثر هست و هم در بازده موتور
ب ام و تنها کمپانی ای هست که تاکنون 6 سیلندر خورجینی تولید نکرده و اولین کمپانی هستش که خودروهاش علاوه بر سیستم روغن کاری خشک به انژکتور روغن نیز مجهز شده (می تونید در موتور bmw m1 ) اینو جستجو کنید
-
22 اسفند 1397, 18:35 #13
صحبت کلی من این بود که موتورهای 6 سیلندر ب ام و جزو بهترینها هست و از لحاظ طراحی و از موتورهای 4 بهتره
می تونید نمونه اش رو ب ام و های 320 کنونی مشاهده کنید که بعد از گذر چند 10 هزار کیلومتر صدای سوپاپ ها در میاد در حالی که موتورهای 6 سیلندر همچین مشکلاتی توش مشاهده نشده (می تونید به تعمیرگاه ادیک برای دیدن این جور مسائل مراجعه بفرمایید)
در مورد مشکل خنک کاری 5 و 6 یادم میاد اینو جایی خوندم و دقیقا یادم نمیاد که کجا خوندم و صحت این مساله رو از داییم که در سوئیس زندگی می کنه و خدای ب ام و هست (ماشین خودش یک M745i با موتور M1 ) هست و اون هم این صحبت رو تایید کرد
حالا شاید من اشتباه بیان کردم و به اون غلظتی که گفتم شاید نباشه ولی این مشکل رو داشت و با اصلاح مسیر خنک کاری 5 و 6 به طور کل این مشکل برطرف شده
در مورد موتورهای 8 سیلندر من دقیقا کدش رو یادم نمیاد ولی تو اروپا موتور 8 سیلندر ب ام و 530 E34 رو جزو موتورهای اذیت کن میشناسند و این اتاق ب ام و جزو بد فروش ترین هاس
-
22 اسفند 1397, 18:36 #14
موتور 12 سیلندر 6 لیتری m120 ورژن پاگانی زوندا آر اوولوشن، تیون شده توسط مهندسین آ ام گ بنز.
800 اسب بخار تنفس طبیعی در دور 8250 و منابعی غیر رسمی گفتن بخاطر دلایلی قدرت به 800 محدود شده ولی تا 1000 اسب توانایی داره(غیر ممکن نیست وقتی توی همچین سطحی کار میکنن). تقریباً 800 نیوتن متر هم گشتاورشه.
با توجه به اسکوپ هوای ورودی این قدرت رو باید در دنده های سبکتر بده.
-
22 اسفند 1397, 18:36 #15
Radical SR3 با موتور 1300 (1299 سی سی) 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی!!
قدرت 205 اسب بخار در دور 10،500!
گشتاور 141 نیوتن متر در دور 7500!
نسبت تراکم 11 به یک
157.8 اسب به ازای 1 لیتر حجم!!
-
22 اسفند 1397, 18:36 #16
یک پارامتر دیگه هم داریم به اسم فشار موثر متوسط ترمزی یا همون BMEP که یکی از راههای مناسب بررسی طراحی انجین هستش.
bmep =power(kw)*1200/liter*rpm
دور موتور حداکثر قدرت باید لحاظ شه. اینطوری میشه تاثیر دور موتور پیک قدرت رو هم وارد بررسی کرد و مقایسه ای کامل تر داشته باشیم.
موتور فرمولا وان فراری، 3 لیتری 12 سیلندر با 700 اسب@17000
bmep: 745kw*1200/3*17000=17.52 bar
یا برای موتور زوندا که 800 اسب در 8250 با 6 لیتر حجم میده bmepش میشه 14.4 بار. مسلماً برای یک موتور توربو راحت تره که به اعداد بالاتری برسه.
-
22 اسفند 1397, 18:36 #17
قویترین موتور ۲ لیتری موتوری نیست جز موتور ۴ سیلندر توربو جدید ساخته ی amg که در دو مدل مرسدس بنز a45 amg و cla45 amg مورد استفاده قرار گرفته است. حداکثر قدرت معادل ۳۶۰ اسب
بخار و حداکثر گشتاور برابر ۴۵۰ نیوتن متر است.
مصرف این موتور استثنایی تنها ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است و قبل از اینکه یورو ۶ اجباری شود این موتور استانداردهای آن را پاس کرده!
قابل ذکر است این موتور پر قدرت ترین موتور ۴ سیلندر پرخوران در دنیا( تولید انبوه) می باشد.
-
22 اسفند 1397, 18:37 #18
اگر تولید انبوه و تنفس طبیعی مد نظر باشه به نظرم همون موتور سیلکا باید باشه که در لوتوس الیز هم استفاده شد 189 اسب بخار (شاید)
ZZT231 1.8 VVTLi T Sport FWD MT 2ZZ-GE 191 PS (140 kW; 188 hp) @ 8250 rpm 180.44 N·m (133.09 lb·ft) @ 6800 rpm UK, EUR
اینم عکسش:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Toyota_Celica_GT_%28UK%29.jpg
اینم لینک اطلاعات موتور:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_ZZ_engine#2ZZ-GE
-
22 اسفند 1397, 18:38 #19
موتور هایی که دورشون خیلی بالاس گیربکسشون طوری طراحی میشه که دور موتور خیلی غش نکنه
مثل ماشین های فرمول 1 که اگه خوب دقیق بشید میبینید که زمانی که تو پیچ های تند میرن به هیچ عنوان دور موتور از 6000 پایین تر نمیاد (جای که موتور ماشینای ما پاشون لب گوره) واسه همینم تو اینجور ماشینها که ضرایب گیربکس
اونها کلوس رنج (CLOSE RANGE) هستند و همچنین اتمسفری هستند ( که می دونید موتور اتمسفری ماکسیموم گشتاورش به صورت نقطه هست و حتی با کمک از سیستم هایی مثل VIS:VARIABLE INTAKE SYSTEM شاید بتونن بازه اش رو به 500 دور برسونن) بهتره که ماکسیموم گشتاور رو دور های نزدیک به ردلاین در بیاد چون کمتر افت گشتاور پبدا می کنه
ولی در مجموع موتورهای دور بالا به درد رانندگی ترکیبی (شهر و جاده) نمی خوره
کی دیگه از موتورهای مورد علاقه ی من (اابته تو لیست موتورهای پرخوران)
موتور نیسان GT-R 2013 با کرد VR38DETT با 550 اسب بخار قدرت و 630 نیوتون متر گشتاور و 3800 سی سی حجم
که با تیونینگ شرکت ams به قدرت 1800HP که رو چرخها 1600WHP تبدیل شده (پروردگارا فقط اون 600 اش دو برابر موتور ماشین من زور داره وای به حال 1000 تاش)
-
22 اسفند 1397, 18:38 #20
این موتور گودزیلا هم خیلی حرفها واسه گفتن داره
البته خیلی حرفاش رو زده :
جالبیش اینه که روی Nissan JUKE-R هم خوب جواب داده